dimecres, de juliol 26, 2006

Quim Puig | Capella restaurada

Estic enamorat [de les fotos] d'en Quim Puig
:
Ahir, la Missa de Sant Jaume, la Crida, el Desvetllament i l'Escapada (94 assistències i tres trasllats, tots lleus; molt bona feina) d'unes Santes que ja fa dies que van, que van com una moto. La gent surt al carrer, en massa, amb entusiasme, amb més civisme que mai. Això deu ser el missatge que tothom busca al cartell d'enguany, potser, fet per Ita Puig, esplèndid. El seu germà, en Quim, em permetrà que li robi aquesta foto de la dreta, publicada avui a El Punt, per declarar-la, com vaig fer l'any passat també amb una de seva, de moment, la millor publicada de la festa major d'enguany. Vaja, a parer meu. En Quim, que avui fa el sant, és un gran fotògraf i les seves fotos m'enamoren.
:
Recuperem una joia
:
nom
Una tècnica restaurant una imatge de la capella de Sant Jaume (Foto: Sergio Ruiz).
:
La Missa de Sant Jaume, celebrada a la petita capella barroca erigida a la cantonada de l'Antic Hospital de Sant Jaume i Santa Magdalena, fruit d'una deixa de Mossèn Jaume Sala el segle XVII. de manera que, el conjunt arquitectònic inclou peces originals del primer hospital i l'esmentada capella, posterior. Enguany, l'empresa municipal PUMSA ha restaurat aquest darrer element i ahir podríem veure els treballs enllestits, dirigits per Manuel Salicrú, un arquitecte tèncic mataroní expert en l'etapa barroca de la ciutat. A mi m'ha agradat molt, la intervenció, que és respectuosa amb els elements de valor, funcional (és una capella oberta al culte i on s'hi fan altres activitats), i fa que, en el seu conjunt, els elements recobrin la vida un pèl apagada pels anys. Han restaurat alguns quadres, per exemple, un magnífic davallament anònim, i encara en queden alguns per restaurar, com una verge de Guadalupe portada d'Amèrica, del s. XVIII, i una Santa Getrudis del pintor Antoni Viladomat, del mateix segle, un autor amb la joia principal de la corona barroca mataronina.
:
Allà em vaig trobar amb el pare Carles Arrufat, escolapi que ha tingut cura de la capella i n'ha dit les misses fins ahir. Després de més de trenta anys a Mataró, d'on és fill, Arrufat se'n va a una comunitat que tenen a sant Pau del Camp, a Barcelona, a treballar amb diversos programes socials. A Pare Carles el conec des que anava als escolapis de Santa Anna, ell estava més gras i jo més prim, i m'ha agradat la seva deferència en venir-m'ho a dir. I també que, lluny de pensar en jubilar-se, prengui nou compromisos segurament amb reptes més complexos que els que tenia a Mataró. Molta sort.
:
Ell i en Ramon Reixach són els co-autors d'un opuscle documentadíssim sobre la Capella, la seva història i els seus elements, que podeu trobar per un euro allà mateix. Per un altre euro, us podeu emportar sis postals.
: