dimarts, de juliol 01, 2008

La petja

Diu avui Enric Juliana a La Vanguardia:
:
Un lector me ha pillado. "No se esconda, le oí decir en la radio que iba a favor de Italia". Lo confieso: fui 'tifoso' la noche del 22 de junio (¡ay, los penaltis!). Superado el trauma de la derrota 'azzurra', tomé partido por España ante Alemania. Soy catalán, soy español (no sólo porque así lo dicen mi pasaporte y mi carnet de identidad) y soy italiano, porque tengo a Italia por mi país de adopción. Me gusta poseer tres sentimientos de pertenencia, entrecruzados y variables. A bastante gente le gusta no marchar en una única dirección. Y a otra mucha gente le gusta todo o contrario: una única identidad, clara y perfectamente delimitada. Son maneras de ser plenamente compatibles, a menos que… A menos que resuciten los Tribunales de la Inquisición, en un país, hoy gozoso, que en el pasado inventó la policía religiosa más terrible que ha habido en Europa. La Inquisición ha dejado una huella profunda en España. Me temo que no del todo superada.
:

2 comentaris:

elpatidescobert ha dit...

Ramon, crec que Enric Juliana confon, com tanta altra gent, dos conceptes: identificació nacional i articulació d’un discurs nacional. La primera és personal, qüestió de cadascú. Aquí no hi entraré. La segona es refereix al discurs que articula tota comunitat cultural (és a dir, nacional, però deixem fer servir l’eufemisme perquè ningú s’alteri). El problema no és que la gent tingui doble identitat, ni triple ni quàdruple. El problema és que hi ha una articulació d’un discurs nacional, l’espanyolista, que nega tota diferència. I, ep!, no estic articulant cap apologia independentista. Per tant, l’aportació de Juliana, és totalment irrellevant en el camp de l’articulació de solucions. Una cosa és “sentir-se de”, l’altra projectar aquest sentiment cap a una visió nacional/cultural. I aquí és on Catalunya i Espanya tenen un problema.

Bon estiu.

Ramon Bassas ha dit...

Toni
Crec que ell parla del primer. Bon estiu!