dissabte, de gener 02, 2010

Mil amics

:
Reconec que coneixia, d'Augusto Monterroso, algun mini-conte llegit aquí o allà, probablement en alguna antologia o al diari. Un dia, fa poc, venint de Barcelona, em va venir el pànic quan vaig comprovar que no tenia material per llegir i que m'esperaven 3 quarts d'hora de tren fins a casa. Vaig pujar a la FNAC, vaig adreçar-me als llibres de butxaca (a l'hivern porto sempre -no sempre- un llibre a l'abric) i vaig comprar una antologia de l'autor guatemalenc. D'una revolada em vaig fer amb mig llibre i l'he acabat a estones.
:
M'ho he passat molt bé. He rigut força, he gaudit de la seva acurada prosa, m'he sentit identificat en més d'un personatge o situació, he après de com ell es riu de si mateix i he trobat contes magnífics, a banda del del dinosaure (conte que aplico de tant en tant com a metàfora, no diré de qui).
:
He fet alguna selecció dels seus passatges, que ja veureu que és per sortir ara mateix a comprar el llibre. Avui i algun dia més us en vaig posant. El primer em fa pensar en Facebook i en alguns blocs tipus vòmit. Inclòs el meu, és clar.
:
Pertenece usted a esa taciturna porción de seres humanos que encuentran en la conmiseración ajena un lenitivo a su dolor. Le ruego que se consuele: su caso nada tiene de extraño. Uno, de cada tres, no busca otra cosa, en las más disimuladas formas. Quien se queja de una enfermedad tan cruel como imaginaria, la que se anuncia abrumada por el pesado fardo de los deberes domésticos, aquel que publica versos quejumbrosos (no importa si buenos o malos) todos están implorando, en el interés de los demás, un poco de la compasión que no se atreven a prodigarse a sí mismos (...).
:
Padece usted una de las dolencias más normales en el género humano: la necesidad de comunicarse con sus semejantes. Desde que comenzó a hablar, el hombre no ha encontrado nada más grato que una amistad capaz de escucharlo con interés, ya sea para el dolor como para la dicha. Ni aun el amor se iguala a este sentimiento. Hay quienes se conforman con un amigo. Existen aquellos a quienes no les bastan mil. Usted corresponde a los últimos, y en esa simple correspondencia se originan su desgracia y mi oficio.
:
Augusto Monterroso, fragments de "Uno de tres", a Cuentos, Alianza Editorial, Madrid, 2008 (5), pp. 15-16. Foto: El tranvía.
: