diumenge, de maig 02, 2010

Dos webs que fan goig

Alguns coneixeu la meva afecció pels goigs, un gènere literari propi de Catalunya d'origen tard-medieval, que tingué la seva màxima expressió en el Barroc, i que dura fins avui amb més o menys devoció. M'hi vaig afeccionar quan era molt jove, a rel d'excursions i visites i encuriosit per les al·lucinants històries que a vegades s'hi amaguen, i després m'ha anat interessant ficar-m'hi des del punt de vista de la reflexió intel·lectual.
:
Queda per més endavant una recensió d'un magnífic llibre que he llegit fa uns mesos, La paraula de l'àngel, de Dominique de Courcelles, editat per Fragmenta el 2008, és a dir, pel mateix editor d'una compil·lació anterior de conferències sota el nom d'Estudis sobre els Goigs (Ed. Mediterrània, 2002), l'Ignasi Moreta. Són dos dels llibres més interessants que he llegit. M'interessa especialment com desgranen en una peça concreta i de caràcter popular el pòsit de la història, de l'efectivitat literària i musical, de mitologia i de teologia que conté.
:
Avui us vull recomanar dos dels webs més complerts. Bé, un de complertíssim, Bibliogoigs, que penja cada dia un exemplar diferent a tenor de l'onomàtica o qualsevol altra consideració que s'hi avingui. És tan complert, que quasi em fa vergonya demanar dues coses més: un geolocalitzador (aprofitant eines com Google Maps), i un arxiu sonor dels cants. El segon tot just comença, però correspon a l'entitat Amics dels Goigs, de la qual en sóc soci. Va penjant també notícies sobre goigs, alguns exemplars, etc... També hi penja el seu butlletí. Per diferenciar-se de l'anterior, o per complementar-lo, m'atreviria a suggerir que aborés més la vida de l'entitat, els estudis i conferències que generen, etc... Però, en qualsevol cas, també fa molt bona pinta.
:
Felicitats!
: